App maken: ook jij kunt het leren!

 

de iOS Academie Forums

Forums - iOS Academie - Ik sta in de App Store!: Eerste app spel tijdje online! Bedankt iOS Academie

Max Kievits  Max heeft nog geen Studiekaart. Klokje10 apr 2015, 12:18
Avatar
Avatar
Berichten:26
Fans:3


Hallo iedereen,

Ik mag als trotse 15-jarige melden dat ik met groot dank aan de iOS Academie mijn eerste app spel op de App Store heb gezet, en daar wil iederen voor bedanken die me hebben geholpen. Met name Roelf. De iOS beginners-cursus heeft mij heel veel inzicht getoont in hoe groot Xcode wel niet is. Ik kon hier meteen terecht met mijn vragen, en werden in no-time beantwoord. Voor mij is dit als 15-jarige een grootse prestatie, en ik kijk heel erg uit naar meer cursussen van de iOS Academie. Mijn app heet Color-Run for iPhone. Het is een simpel spelletje waarbij het de bedoeling is om jouw iPhone/iPod Touch te balanceren, om uiteindelijk het balletje op de juist aangegeven kleur vakje te krijgen. https://itunes.apple.com/nl/app/color-run-for-iphone/id931082474?mt=8

 

Heel erg bedankt iedereen!

 

Groetjes,

 

Max Kievits

Reageer

Leuk! 4 personen vinden vinden dit leuk.
1 knuffel voor Max Kievits! 1 persoon heeft Max Kievits een knuffel gegeven.

AppChanger  Laurens heeft nog geen Studiekaart. Klokje10 apr 2015, 13:01
Avatar
Avatar
Berichten:301
Fans:13


Max,

Proficiat! Goed gedaan.

Met vriendelijke groeten,

Laurens

Reageer

Leuk! 1 persoon vindt vindt dit leuk.

Cor  Cor heeft nog geen Studiekaart. Klokje23 apr 2015, 10:44
Avatar
Avatar
Berichten:44


Hallo Max,

Ik heb je spelletje gedownload en gespeeld. Heel leuk gemaakt hoor!

Er zijn een aantal dingen die mij interesseren, nl je geluid en de Google ads. Ik krijg er in mijn app geen geluid uit, behalve de 

AudioServicesPlaySystemSound, die doet het wel. Ik heb allerlei codevoorbeelden gebruikt, maar er komt geen geluid. Kun jij misschien laten zien hoe jij het gedaan hebt? En hoe adverteer je via Google? Ik heb me bij iAd aangemeld.

mvrgr,

Cor mom

 

Reageer


Max Kievits  Max heeft nog geen Studiekaart. Klokje25 apr 2015, 17:27
Avatar
Avatar
Berichten:26
Fans:3


Hallo Cor,

 

Ik maak voor de geluiden gebruik van de AVAudioPlayer in de AVFoundation famework

Als eerst maak je: @property (nonatomic, strong) AVAudioPlayer *audioPlayer;

 

Daarna kan je zelf dit toevoegen:

    NSBundle *bundle = [NSBundle mainBundle];

    NSString *path = [doorOpenBundle pathForResource:@"Naam bestand" ofType:@"Bestandstype"];

    NSData *data = [NSData dataWithContentsOfFile:path];

    

    NSError *error = nil;

    

    self.audioPlayer = [[AVAudioPlayer alloc] initWithData:data error:&error];

    [self.audioPlayer prepareToPlay];

 

en om hem uiteindelijk af te spelen: [self.audioplayer play];

Natuurlijk moet op je iPhone/iPad/iPod wel je geluid aan staan, en moet het belgeluid ook niet gemute zijn.

Voor Google Adsense/Admob heb ik een uitgebreide tutorial gevolgd van Geeky Lemon Development op YouTube. 

https://www.youtube.com/watch?v=t4Oq0FtsXew&spfreload=10


Ik hoop je hiermee te helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Max Kievits

Reageer

Leuk! 1 persoon vindt vindt dit leuk.

Cor  Cor heeft nog geen Studiekaart. Klokje25 apr 2015, 18:13
Avatar
Avatar
Berichten:44


Hallo Max,

Bedankt voor je antwoord. Ik had het volgende gedaan:

    var audioPlayer: AVAudioPlayer?

 

      if let tapIn = NSBundle.mainBundle().pathForResource("TapIn", ofType: "mp3")

      {

        tapInSound = NSURL(fileURLWithPath: tapIn)

  

        if var audioPlayer = AVAudioPlayer(contentsOfURL: tapInSound, error: nil)

        {

          audioPlayer.prepareToPlay()

          audioPlayer.play()

        }

      }

Dit werkte dus niet totdat ik er met de debugger doorheen ging. Toen was er wel een geluid. Zonder te debuggen niet.

Nu heb ik per geluidje een aparte audioPlayer en werkt het wel vreemd genoeg.

  var audioPlayerTapIn: AVAudioPlayer!

  var audioPlayerTapOut: AVAudioPlayer!

 

    if let tapIn = NSBundle.mainBundle().pathForResource("TapIn", ofType: "mp3")

    {

      let tapInSound = NSURL(fileURLWithPath: tapIn)

 

      audioPlayerTapIn = AVAudioPlayer(contentsOfURL: tapInSound, error: nil)

      audioPlayerTapIn.prepareToPlay()

    }

  

    if let tapOut = NSBundle.mainBundle().pathForResource("TapOut", ofType: "mp3")

    {

      let tapOutSound = NSURL(fileURLWithPath: tapOut)

 

      audioPlayerTapOut = AVAudioPlayer(contentsOfURL: tapOutSound, error: nil)

      audioPlayerTapOut.prepareToPlay()

    }

audioPlayerTapIn.play()

audioPlayerTapOut.play()

 

Ik ga snel die video bekijken. Bedankt.

Gr. Cor

 

 

Reageer

Leuk! 1 persoon vindt vindt dit leuk.

David  David heeft nog geen Studiekaart. Klokje06 mei 2015, 22:57
Avatar
Avatar
Berichten:95


mag ik vragen hoe jullie aan je geluid komen?

 

ik wil zelf ook graag muziek aan mijn app toevoegen, maar daar moet ik wel eerst geluid voor hebben, muziek van Youtube heeft een copyright. en voor de rest weet ik niks. heb het zelf ook geprobeerd met garageband, maar dat was geen succes...

 

 

Reageer


Cor  Cor heeft nog geen Studiekaart. Klokje08 mei 2015, 09:13
Avatar
Avatar
Berichten:44


Beste David,

Ik heb zelf een beetje gegoogled op geluidjes en je komt zo wel wat tegen waar gratis geluidjes te krijgen zijn. Het valt tegen om iets leuks te vinden. Je kunt trouwens ook de geluidjes die op je iphone beschikbaar zijn gebruiken. Dat doe je ls volgt.

Je kunt de volgende functie aanroepen, waarbij de counter loopt van 1000 tot 1351. Als je dat in een loopje doet kun je de leuke geluidjes er uit pakken.

AudioServicesPlaySystemSound (counter)

 

Reageer

Goed advies! 2 personen vinden dit goed advies.

Max Kievits  Max heeft nog geen Studiekaart. Klokje10 mei 2015, 21:42
Avatar
Avatar
Berichten:26
Fans:3


Hallo David,

 

Je moet eens even op www.incompetech.com kijken onder het kopje Royalty Free. Daar staat allerlei achtergrondmuziek van Kevin Macleod, helemaal copyright vrij.

 

Met vriendelijke groet,

 

Max

Reageer

Goed advies! 2 personen vinden dit goed advies.

Aart  Aart heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 09:15
Avatar
Avatar
Berichten:8


Hallo iedereen,

Ik mag als trotse 15-jarige melden dat ik met groot dank aan de iOS Academie mijn eerste app spel op de App Store heb gezet, en daar wi ...

ha Max,

leuk dat het je gelukt is.

Ik ben met Roan bezig (13 jaar) om zijn eerste app te publiceren, en het proces te kunnen uitwerken voor een presentatie op school.

Kun jij uitleggen welke stappen je hebt gedaan om de app nadat die werkt in Xcode in de itunes-store te krijgen? 

De app is klaar en werkt in xcode-ios-simulator.

Volgens mij moet je via een dev-account dat we hebben in itunes-connect een code genereren die je ergens in je app toevoegt.

Ik heb nergens een korte handleiding van Apple gevonden waar het meest simpele proces beschreven staat.

 

Ik ga ook nog even naar jouw app kijken.

 

groetjes

Aart (en Roan)

Reageer


David  David heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 14:38
Avatar
Avatar
Berichten:95


 

 

https://www.youtube.com/watch?v=rRlOdp4uZoo

 

 

ik kijk altijd naar dit filmpje als ik een app naar de itunes store will.

 

groetjes,

 

david

 

p.s je moet je al wel hebben aangemeld bij apple developer program for ios

Reageer

Goed advies! 2 personen vinden dit goed advies.

AppChanger  Laurens heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 17:11
Avatar
Avatar
Berichten:301
Fans:13


Hallo Aert (en Roan),

Eerst en vooral moet je je dev account koppelen met xcode. Dit doe je als volgt: gebruik de toets combinatie "CMD + ," Er opent nu een venster, daar ga je naar Accounts. Klik nu op het + teken aan de linker benedenhoek van het scherm. Voeg nu je Apple id van je dev account in  + het wachtwoord.

Nu moet je je team instellen, dit doe als volgt: Kijk in de navigator op het blauwe icoon (de naam van je project staat er naast), dit is het eerste element in de kolom. 

Nu klik in het nieuw geladen scherm op het icoon van je app (de naam staat er naast). Neem nu het menu "General" en als volgt klik je op team en voeg je jouw team toe. 

 

Geef ook een Versie en Build nummer in.

BVB: Version: 1.0

        Buildnummer: 1.0.0

 

Nu nog enkel een Bundle Indentifier aanmaken.

Dit doe je via het developer portaal.

Eenmaal op het dev portaal kies je voor “Certificates, Identifiers & Profiles”.

 

Kies nu onder Identifiers voor “App Ids”. Klik op het plus teken. Geef bij “App ID Description” de naam van je app in. Bij “App ID Suffix” kies je voor “Explicit App ID”.

Geef nu een “Bundle ID” in. Dit wordt als volgt gevormd: com.domainname.appname

In jou geval BVB. “com.aert.naamapp”

 

Nu moet je enkel nog de services die je gebruikt aanvinken.

En druk nu op Continue en save het.

 

Nu moeten je toestel nog registreren.

Ga naar xcode Klik in de bovenste balk op “Window” kies voor “Devices”. Nu zou je je device moeten zien staan. Klik er op. Daar moet je het kunne laten toevoegen. (Weet niet hoe dat juist vermeld stond)

 

Proficiat, je hebt nu de mogelijkheid om je app op een echt device te plaatsen. Test dit (dit doe je op de plaats waar je het type toestel kan kiezen. Selecteer je device en druk op RUN). Als alles goed gaat (toestel moet wel ontgrendeld zijn) start de app op je device.

 

Het uploaden van de app:

 

 

Voor we kunne  uploaden moeten we in de balk waar je het RUN en STOP icoon ziet staan klikken op de naam van je app. Als alles goed is zie je nu enkele keuzes. Kies voor "Edit Scheme". Nu opent een nieuw scherm, klik nu in de kolop op det keuzemenu "Run", dan kies je voor "Info". Nu zie je "Build Configuration" staan, klik op het keuze menu en kies voor "Release". Sluit nu het venster.

Druk nu nog eens volgende toets combinatie in “CMD + ,”

Kies weer voor “Accounts”, klik jouw apple ID aan. Kies nu voor “View Details”

Druk nu op het herlaad icoon in de linker onderhoek van dit scherm.

Als alles goed gaat zie je nu je daarjuist aangemaakt “Provisioning Profile” staan.

 

Nu kunnen we bijna uploaden.

Zorg er nu voor dat je je toestel ziet staan een beetje naast De "RUN" en "STOP" knoppen, indien niet, selecteer jouw toestel. 

Kies nu voor "Product" (in de balk volledig bovenaan je scherm), kies nu "Archive". Nu moet je even wachten tot dat hij klaar is. Er opent nu een nieuw scherm.

 

Kies in de rechter kolom voor Submit to App Store. Als alles goed gaat kan je nu kiezen voor “Submit”. De app wordt nu effectief geupload.

 

Hopelijk lukt het, indien niet hoor ik het graag.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Laurens

Reageer

Goed advies! 1 persoon vindt dit goed advies.

Aart  Aart heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 17:41
Avatar
Avatar
Berichten:8


ha

bedankt, al erg veel verder.

Vlgens mij moet op het eind nog een stukje met itunes connect,

ik ga dat dit weekend even proberen.

 

wordt vervolgd

 

bedankt.

 

Aart

Reageer

Leuk! 1 persoon vindt vindt dit leuk.

Aart  Aart heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 17:43
Avatar
Avatar
Berichten:8


 

 

https://www.youtube.com/watch?v=rRlOdp4uZoo

 

 

ik kijk altijd naar dit filmpje als ik een app naar ...

aha

bedankt, ik zal dit eens gaan bekijken

grAart

Reageer

Leuk! 1 persoon vindt vindt dit leuk.

AppChanger  Laurens heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 17:45
Avatar
Avatar
Berichten:301
Fans:13


ha

bedankt, al erg veel verder.

Vlgens mij moet op het eind nog een stukje met itunes connect,

ik ga dat dit weekend even proberen.

...

Hallo Aarts, 

Ik heb enkel het uploaden uitgeschreven. Het releasen zelf is eenvoudig en wijst zichzelf uit.

Hier wordt alles nog eens goed uitgelegd. Met de nieuwe versie van iTunes connect en Xcode.

Video

Met vriendelijke groeten,

Laurens

Reageer


Aart  Aart heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 17:50
Avatar
Avatar
Berichten:8


aha

in ieder geval bedankt,

wat ik niet snap is dat de ios-simulator goed werkt, en dat het dan toch op de telefoon fout gaat. 

Zou toch niet moeten.

Dat maakt het wel lastig om fouten te zoeken.

 

groetjes

Aart

Reageer


AppChanger  Laurens heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 17:51
Avatar
Avatar
Berichten:301
Fans:13


Wat gaat er dan fout?

Reageer


Aart  Aart heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 17:53
Avatar
Avatar
Berichten:8


ha

precies weet ik het nog niet,

er waren wat meldingen met een achtergrond image

en ik denk een probleem met een main en main2 schermindeling waarbij in de simulator main2 werd gestart en in de iphoe main in beeld kwam,

maar ik moet daar nog naar kijken.

Op het eind kreeg ik de melding bij upload naar itunes 

"

No suitable application records were found"

 

Ook dat moet ik nog even uitzoeken.

grAart

 

"

Reageer


AppChanger  Laurens heeft nog geen Studiekaart. Klokje28 mei 2015, 18:00
Avatar
Avatar
Berichten:301
Fans:13


Bekijk het nog eens rustig. Als je niet tot een oplossing komt post je het gerust op het forum. Dan kijk we wat we kunnen doen.

Met vriendelijke groeten,

Laurens

Reageer

Goed advies! 1 persoon vindt dit goed advies.

David  David heeft nog geen Studiekaart. Klokje01 jul 2015, 18:46
Avatar
Avatar
Berichten:95


Hallo iedereen,

Ik mag als trotse 15-jarige melden dat ik met groot dank aan de iOS Academie mijn eerste app spel op de App Store heb gezet, en daar wi ...

@Max Kievits

 

nog een klein vraagje, het deel waar je  een bal kan kopen voor een verschillende kleur. Heb jij dat gemaakt in een SKScene of gewoon een normale UIVievController?

en hoe heb jij die lichten  op de bal gekregen, als je de bal koopt?

 

groejtes,

 

david

 

 

Reageer


Max Kievits  Max heeft nog geen Studiekaart. Klokje08 jul 2015, 22:05
Avatar
Avatar
Berichten:26
Fans:3


Hoi David,

Ik heb het hele spel zonder spritekit weten te maken. Het is allemaal gemaakt met viewcontrollers. En alle images en plaatjes dat erin zijn gebruikt, heb ik allemaal met PowerPoint gemaakt.

 

Groetjes,

Max

Reageer

Goed advies! 2 personen vinden dit goed advies.
Leuk! 1 persoon vindt vindt dit leuk.