App bouwen? Gebruik de PACED-methode

Bij een iOS app bouwen denk je waarschijnlijk aan twee dingen: het Storyboard en je programmacode. Kortom: een ontwerp maken en dan de code daarbij schrijven. Daarna kijken of alles werkt en dan… project afgerond.

Die methode is prima om eenvoudige apps te bouwen, maar bij wat complexere apps loop je al snel vast. Een app bouwen die meer dan één scherm bevat, levert veel minder frustratie op als je van tevoren wat dingen uitstippelt zodat je precies weet waaraan je begint.

Op de iOS Academie hebben we de PACED-methode geïntroduceerd. Het is een methode die je veel tijd en frustratie kan besparen: je app bouwen met het PACED-systeem lijkt wellicht wat omslachtig, maar levert een veel beter resultaat op.

Apps maken met de PACED-methode

Een app bouwen met het PACED-systeem

PACED is de afkorting van:

  • Probleemstelling: wat moet je app doen? Omschrijf dat probleem zo nauwkeurig mogelijk. Dit lijkt een open deur, maar is het niet! Werk je voor een klant aan een project? Dan helpt de P van PACED je om zeker te weten dat jij en de klant op één lijn zitten. Controleer, voordat je ook maar één regel code schrijft, goed dat je de probleemstelling voor 100% hebt begrepen.
  • Algoritme: hoe kun je het probleem oplossen? Let wel, een algoritme is geen programmacode! Het is een beschrijving van de stappen die je moet zetten, niet meer dan dat.
  • Code: pas als je precies hebt beschreven wat het probleem is en hoe je het kunt oplossen, schrijf je de programmacode en kun je de app bouwen.
  • Evaluatie: werkt alles zoals verwacht? Zo niet, dan zijn er twee mogelijke redenen:
    • Het algoritme is niet goed – je zet niet de juiste stappen om het probleem op te lossen.
    • De code is niet goed.
  • Debuggen: zet breakpoints, gebruik testvariabelen en print()-opdrachten om te kijken waar het probleem zit. Heb je een fout in het algoritme ontdekt? Terug naar de ‘tekentafel’, voordat je de code aanraakt! Een foutje in je code? Repareren en daarna opnieuw evalueren.

PACED kan op twee niveaus worden toegepast: voor je complete app, maar ook voor de afzonderlijke schermen (in iOS viewcontrollers genoemd).

De meeste ontwikkelaars die eenmaal met PACED hebben gewerkt, zijn unaniem van mening dat een app bouwen met PACED weliswaar wat langer lijkt te duren (je besteedt wat meer tijd met het plannen), maar uiteindelijk veel sneller resultaat oplevert.

Meer weten over PACED? Onlangs heb ik een LIVE Clinic gegeven waarin PACED uitgebreid aan de orde is gekomen: Van idee naar App. Wil je met meer structuur apps bouwen? Dan is deze Clinic een absolute aanrader.

Klik hier voor meer informatie over de LIVE Clinic Van idee naar app.