Met de Xcode Simulator, één van de apps die bij Xcode wordt geleverd, kun je je eigen apps testen voordat je ze op je iPhone, iPad of AppleTV of Apple Watch installeert. In dit artikel vind je vijf handige tips die je kunnen helpen om efficiënter en sneller met de Simulator te werken.
Hoewel je de Simulator meestal vanuit Xcode zult starten, is het een aparte app. Je vindt de Simulator in de volgende map:
1 2 |
/Applications/Xcode/Contents/Developer/Applications |
Vanuit die map kun je de Simulator bijvoorbeeld naar je Dock slepen. Ook de Apple Watch-versie van de Simulator vind je daar.
Ga, nadat je de Simulator hebt gestart, naar Hardware → Device. Kies vervolgens voor het besturingssysteem (iOS of tvOS) en vervolgens voor het apparaat dat je wilt simuleren.
Druk op ⇧⌘H om de Home-knop van het gesimuleerde apparaat in te drukken.
Simuleer je een iPhone of iPad? Kantel het scherm dan naar rechts of links door op ⌘→ of ⌘← te drukken.
Wil je de Undo-functie simuleren door het scherm van je gesimuleerde iPhone te schudden? Daarvoor gebruik je de normale toetscombinatie voor Undo (⌘Z), met daaraan toegevoegd de Control-toets. De toetscombinatie wordt dus ⌃⌘Z.
De ‘knijp’-bewering die je op een iPhone of iPad kunt maken, kun je simuleren door, terwijl je de ⌥-toets ingedrukt houdt, met de muis over het scherm te slepen.
Omdat de Simulator een gewone app is, kun je natuurlijk er een schermfoto van maken door op ⇧⌘1 tot en met ⇧⌘4 te drukken (de ‘standaard’ toetscombinaties van de Schermafbeelding-app op je Mac). Je kunt echter voor een speciale Simulator-toetscombinatie kiezen: ⌘S. Je krijgt dan een schermfoto zonder titelbalk en schaduw:
Ter vergelijking: een normale schermafbeelding (gemaakt met ⇧⌘4) ziet er als volgt uit:
Heb je een app geschreven waarin animaties worden uitgevoerd en wil je die in ‘slow motion’ in de Simulator bekijken? Druk dan op ⌘T, de toetscombinatie voor Debug → Slow Animations. Dit is een schakelaar: zolang je niet nogmaals op ⌘T drukt, blijft deze optie actief.
Wil je leren hoe je apps maakt voor je iPhone of iPad? Wellicht is het eBook iOS Apps bouwen met Swift – Programmeren met Swift iets voor je: ruim 400 pagina’s met alles wat je moet weten om zelf apps te kunnen bouwen – ook als je nog nooit eerder hebt geprogrammeerd.
Klik hier voor meer informatie over het eBook iOS Apps bouwen met Swift – Programmeren met Swift.
Core Data Tutorial (5): items wijzigen en verwijderen
Xcode sneller maken: drie tips
Swift range doorzoeken: vijf manieren
Xcode Cheat Sheet nodig? Hier kun je er eentje downloaden
App bouwen? Gebruik de PACED-methode